همان طور که می دانیم امروزه بسیاری از افراد با انجام کامپوزیت دندان به زیباتر کردن و تغییر فرم و رنگ دندان های خود می پردازند.

کامپوزیت دندان ها یکی از روش های زیبایی دندان می باشد که در اکثر موارد به راحتی و طی مدت کوتاه انجام می شود. بنابراین در سریع ترین و راحت ترین زمان و حالت ممکن می توانید لبخندی زیبا و دلنشین داشته باشید. ولی نکته مهم این است که نگه داری و حفظ این لبخند زیبا نیازمند مراقبت هایی نیز میباشد.
آیا میدانید چه مواردی می توانند به کامپوزیت های شما آسیب بزنند؟ آیا از این مراقبت ها و اهمیت آن ها اطلاع دارید؟ برای افزایش ماندگاری و طول عمر این روکش های کامپوزیتی به چه اقداماتی لازم است؟

 از زمانی که درمان بر روی دندان شما به پایان میرسد قطعا دندان قابل استفاده است اما مراقبت های بعد از کامپوزیت می تواند باعث افزایش طول عمر دندان های کامپوزیت شده باشد.این مراقبت ها به 2 صورت کوتاه مدت و بلند مدت انجام می شود تا بتواند ماندگاری کامپوزیت را برای شما به حداکثر برساند. برخی مراقبت های لازم در خانه و برخی دیگر در کلینیک دندان پزشکی صورت میوذیرد تا نتیجه مطلوب ماندگار تر باشد.

در این مقاله سعی کردیم نکات مراقبتی ای را بنویسیم تا شما عزیزان با رعایت این نکات بتوانید برای مدت طولانی تری کامپوزیت های خود را سالم نگه دارید.

در ادامه این موارد مهم و کلیدی را بیان میکنیم.

رعایت بهداشت دهان و دندان



بعد از کامپوزیت از چه خمیردندانی استفاده کنیم؟

مهم ترین و حیاتی ترین اقدام برای مراقبت از انواع کامپوزیت ها، رعایت کلی بهداشت دهان و دندان می باشد. بنابراین حتما این نکته را فراموش نکنید که روزانه دو بار مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمایید. مساله مهم در ارتباط با خمیردندان این است که به هیچ عنوان از خمیردندان های سفیدکننده و ذغالی بعد از انجام کامپوزیت ونیر استفاده نکنید. سطح کامپوزیت توسط ابزارهای پالیش صیقلی میشود و برای اینکه این لایه صیقلی از بین نرود، خمیر دندان شما باید فاقد هرگونه مواد ساینده باشد. درضمن بهتر است، خمیردندان شما رنگی نباشد و از خمیردندان های سفید استفاده کنید. به هیچ عنوان برای سفید شدن کامپوزیت هایتان از جوش شیرین استفاده نکنید.

کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه

 نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را به هیچ وجه فراموش نکنید. چون باقی مانده های ذرات غذا بر روی دندان ها و لای دندان ها  و به صورت کلی تشکیل جرم و پلاک روی آن ها باعث پوسیدگی دندان ها و همچنین همه این ها موجب کاهش طول عمر کامپوزیت ونیرمی شود

رعایت اصول مسواک زدن 

عمل مسواک زدن را حتما به  آرامی، با دقت و غیر تهاجمی انجام دهید. جوری نباشد که محکم به سطح دندان و لثه ها فشار وارد شود. زیرا استفاده نادرست از مسواک می تواند باعث عقب نشینی (رکود لثه) و آسیب به لثه شود. در صورتی که این اتفاق عقب نشینی لثه رخ دهد، بین لثه و کامپوزیت فاصله می افتد و زیبایی آن ها کامل از بین می رود و جهت ترمیم آن نیاز به جایگزینی روکش ها خواهد بود.

توجه به رژیم غذایی مناسب و متناسب کامپوزیت ها 

با توجه به رنگ پذیری انواع ونیر کامپوزیت ها ،باید در مصرف مواد غذایی رنگی دقت کنید. مصرف انواع سس های رنگی، میوه های با رنگدانه بالا مثل توت ها، انواع چای و قهوه، شراب قرمز و سایر نوشیدنی های رنگی و همچنین مصرف دخانیات می تواند بر رنگ کامپوزیت دندان تاثیر بگذارد و رنگ آن ها را به مرور زمان به زرد یا قهوه ای تغییر دهد و بدرنگ کند.

 پس توصیه می شود که مصرف این موارد را به کم ترین مقدار ممکن کاهش دهید. و یا اگر هم مصرف میکنید حتما پس از خوردن آن ها دهان خود را با آب بشویید و یا مسواک بزنید تا از رنگی شدن کامپوزیت های خود پیشگیری نمایید. اگر کامپوزیت های شما تغیرر رنگ دهد امکان سفید کردن آن ها با استفاده از روش بیلیچینگ وجود ندارد و باید حتما نسبت به پالیش کردن مجدد و یا تعویض آن ها اقدام کنید که این کار نیاز به وقت و هزینه های اضافی  دارد.

اقدام برای دندان قروچه

عادت هایی مانند دندان قروچه که بر اساس استرس و تنش بوجود می آیند و باعث می شوند فرد هنگام خواب دندان های خود را بر هم فشار دهد، همانطور که می توانند سبب آسیب به دندان ها شوند، بر روی کامپوزیت نیز تاثیر می گذارند و باعث لب پر شدن و یا شکستگی آن ها می شوند. توصیه می شود اگر دچار این مشکل هستید، جهت پیشگیری از این اتفاق به دندانپزشک معتمد خود مراجعه کنید و نایت گارد مناسب دندان های خود را تهیه کنید.

پرهیز از استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

به صورت کلی کارهایی مثل  باز کردن درب بطری با دندان و یا جویدن یخ و ناخن، علاوه بر آسیب رساندن به دندان ها می توانند باعث  لب پر شدن، ترک خوردن و یا شکستن کامپوزیت های دندان شوند. این مواد به صورت یک لایه نازک و ظریف بر روی دندان ها قرار داده می شوند و وارد شدن فشار زیاد بر روی آن ها باعث آسیب جدی به آن می شود. پس نسبت به ترک این عادت ها  قبل از انجام ونیر کامپوزیت اقدام کنید.

انجام منظم چکاپ های دندانپزشکی 

 به طور معمول و روال توصیه می شود که هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید. پس از نصب کامپوزیت ها نیز باید این کار را انجام دهید، زیرا وجود کامپوزیت ها محافظتی برای دندان ها ایجاد نمی کند و در صورت تجمع پلاک بر روی دندان ها و پوسیده شدن آن ها، کامپوزیت ها نیز آسیب می بینند.

در صورت انجام چکاپ های منظم، دندانپزشک شما  می تواند پلاک هی اجاد شده را بردارد و از ایجاد این عارضه بد برای شما پیشگیری کند.

نخوردن غذاهای سفت

جویدن آجیل و گاز گرفتن برای شکستن آن، گازگرفتن هویج، سیب و سایر غذاهای سفت با دندان های کامپوزیت شده، می تواند احتمال ترک خوردگی و لب پر شدن و شکستگش آن ها را بیشتر کند.پس سعی کنید از این قبیل مواد غذایی را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و آن ها را با دندان های آسیاب خود به جای دندان های قدامی بجوید.

استفاده از محافظ های دهان ورزشی در صورت انجام رشته های خاص ورزشی

در صورتی که به صورت معمول در تمرینات ورزشی شرکت می کنید، بهتر است حتما از محافظ های دهان ورزشی استفاده کنید. در صورت انجام ورزش های تماسی و غیر تماسی، احتمال برخورد حریف و یا توپ به صورت و شکستن روکش زیبایی و دندان وجود دارد. گارد دهان ورزشی از فروشگاه های ورزشی خریداری کنید و یا با مراجعه به دندانپزشک گارد ورزشی حرفه ای مخصوص دندان های خود را سفارش دهید.

رژیم غذایی مناسب در صورت داشتن کامپوزیت دندان

نوع تغذیه و غذا خوردن از موارد بسیار مهم دیگری می باشد که بر سلامتی و افزایش طول عمر کامپوزیت های دندان تاثیرگذار است. مواد غذایی که برای دندان ها مضر هستند، می توانند به آن ها نیز آسیب برسانند. در ادامه مقاله به برخی از عادات غذایی درست و نادرست که می توانند این روکش ها را تحت تاثیر قرار دهند، اشاره می کنیم:

عادات غذایی سالم باعث افزایش طول عمر کامپوزیت ها میشود.

نوشیدن آب بعد از وعده های غذایی نوشیدن آب پس از وعده های غذایی، از رنگی شدن کامپوزیت بر اثر مصرف مواد غذایی رنگی پیشگیری می کند. همچنین با انجام این کار، ذرات مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها، تا حد زیادی خارج می شوند و از ایجاد پلاک ها بین دندان ها که در نتیجه وجود آن ها، دندان و سپس کامپوزیت آسیب می بیند، جلوگیری می شود.

مصرف غذاهای نرمخوردن غذاهای نرم مانند تخم مرغ، ماکارونی، غذا های کنسروی، ماهی و گوشت نرم، باعث آسیب به کامپوزیت ها نمی شود.

عادات غذایی ناسالمعادات غذایی ناسالم بعد از این درمان عبارتند از:

عدم مصرف  مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند می باشند مانند  تمامی  آبمیوه ها، اب نبات ها و حتی مواد غذایی که به ظاهر به دندان ها آسیب نمی رسانند مانند نان سفید، به دلیل داشتن مقادیر زیاد قند، می توانند سبب پوسیدگی دندان ها شوند. در صورت مصرف مواد دارای قند،  یادتان باشد در صورت امکان، بعد از مصرف این ها حتما مسواک بزنید.

عدم مصرف مواد غذایی ای که حاوی اسید  باشند .مصرف غذاهایی مانند انواع نوشابه، به شدت به مینای دندان آسیب می رسانند و به طبع  همین موضوع برای کامپوزیت ها هم مضر هستند. سعی خود را کنید که مصرف نوشابه را ترجیحا متوقف کنید و یا به حداقل برسانید

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی.  مصرف الکل تاثیر بسیار بدی بر عامل اتصال روکش به دندان دارد و باعث نرمی آن می شود و لکه گیری و سرعت فرسایش آن ها را افزایش می دهد. همچنین نباید از  خمیر دندان و دهانشویه های حاوی الکل نیز استفاده کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *