درمان پوسیدگی ریشه

پوسیدگی بخش های سطحی تر دندان مانند تاج، همیشه جزء شایع ترین شکایات دندانپزشکی است و اغلب افراد با این نوع خرابی روبرو هستند. اما برخی افراد ممکن است بیشتر مستعد خرابی و پوسیدگی ریشه های دندانی باشند که در زیر خط لثه واقع شده اند. این نوع پوسیدگی های دندانی علائم چندان مشخصی ندارند و اغلب زمانی رخ می دهند که تاج هیچ آسیبی ندیده و علائم خرابی ندارد.

از آنجایی که خرابی ریشه، طبق تعریف، روی ریشه دندان ایجاد می‌شود، احتمالاً نمی‌توانید با نگاه کردن به آینه و نگاه کردن به دهان خود، آن را ببینید. اما ممکن است متوجه برخی علائم هشداردهنده مانند درد در دندان، یا شاید حساسیت، به ویژه به سرما یا گرما شوید.

همچنین، اگر متوجه شدید که لثه‌هایتان عقب‌نشینی کرده، مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا تحلیل لثه اغلب اولین گام در مسیر قبل از خرابی و پوسیدگی ریشه است. بدون پوشش و حمایت لثه، ریشه ها در برابر باکتری ها و پوسیدگی آسیب پذیرتر می شوند.

پوسیده شدن ریشه ها می تواند در هر سنی تجربه شود، اما افراد مسن در معرض خطر بسیار بیشتری در این خصوص هستند.

علت پوسیدگی و خرابی ریشه ها چیست؟

این فرآیند با گذشت زمان و کم کم اتفاق می‌افتد. پوسیدگی در اصل با لایه‌ای چسبناک به نام پلاک شروع می‌شود که وقتی باکتری‌های موجود در دهان شما از قند و نشاسته باقی مانده از غذاهایی که می‌خورید تغذیه می‌کنند، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.

پلاک دندان ابتدا نرم و لزج است و با مسواک زدن برداشته می شود اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود همین پلاک می تواند به جرم سفت و سختی تبدیل شود که اسید و باکتری های موجود در آن می توانند سطح مینای دندان شما را از بین ببرند.

با فعالیت باکتری ها و وجود اسید سوراخ‌های ریزی روی مینا ایجاد می‌شود و باکتری‌ها می‌توانند مسیر خود را به سمت سوراخ‌ها باز کند تا به لایه عاج دندان شما برسند. اگر این باکتری متوقف نشود، حتی می تواند به مرکز دندان شما، جایی که عصب در آن قرار دارد، راه پیدا کند. در برخی موارد بیمار هیچ کدام از علائم پوسیدگی ریشه را ندارد. در موارد دیگر، بیمار ممکن است برخی از علائم زیر را داشته باشد:

  • ریشه ی مشخص شده ممکن است به گرما، سرما، غذاهای شیرین و نوشیدنی ها حساسیت نشان دهد.
  • بیمار ممکن است دندان درد دائمی و یا تیر کشیدن در ناحیه ی آسیب دیده را تجربه کند با در هنگام جویدن غذا احساس نارضایتی داشته باشد.
  • ورم کردن و یا قرمز شد لثه اطراف یک دندان.
  • حس لق شدن دندان.
  • شکستگی و تغییر رنگ در مینای دندان.
  • عقب رفتن لثه.
  • عفونت و یا ایجاد زخم در اطراف دندان آسیب دیده.