درمان دائمی مشکلات مربوط به دندان

برای درمان دائمی مشکلات مربوط به دندان، پروتز ها یک گزینه ایده آل می باشند. در این زمینه پروتز کامل و ثابت از جمله مواردی هستند که بخاطر کارکرد مناسبی که در دهان ایجاد می کنند، زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. بارزترین ویژگی پروتز کامل و ثابت، این است که به راحتی از دهان خارج نمی شوند و مانند پروتز های متحرک نمی توانید آن را جابجا کنید. پروتزهای ثابت در دهان فیکس می شوند و با لثه مصنوعی که برای آنها ساخته می شود بر روی فک افراد قرار داده می شوند. استفاده از فناوری ایمپلنت در این پروتزها، باعث می گردد که نواقص و مشکلات موجود در پروتز متحرک برای پروتز کامل و ثابت وجود نداشته باشد.

پروتز کامل و ثابت چیست؟

یک نمونه از دندان های مصنوعی هستند که بر روی یک بافت لثه ای قرار گرفته اند و به صورت قالبی روی لثه طبیعی سوار می گردند. این نوع از پروتزها توسط پایه های ایمپلنتی به لثه فرد فیکس و متصل می شوند. در پروتز ثابت ابتدا پایه های ایمپلنتی با توجه به تشخیص متخصص و در قسمت خاصی از لثه قرار داده می شوند و بعد از مدتی که پایه ایمپلنتی به طور کامل با لثه فرد بافت ایجاد کرد، پروتز ثابت بر روی آن قرار می گیرد.
علت نام گرفتن این پروتزها به عنوان ثابت به این خاطر است که جابجایی آن توسط فرد امکان پذیر نیست و فقط متخصص در محیط مطب می تواند آنها را جابجا کند. خوردن و آشامیدن با پروتز ثابت راحت تر است و مشکلاتی مانند شل شدن و ایجاد لقی در آن بوجود نمی آید.